CA EN FR ES

 

AL MEU AIRE! CREACIÓ COMUNITÀRIA A L'ESTRUCH

Tot procés artístic requereix del seu temps i del seu esforç. Tot procés de creació, necessita en algun moment o altre d'un públic. Les companyies i artistes residents a l'Estruch troben tot allò necessari per acomplir ambdues coses.

L’any 2023, vam iniciar una col·laboració amb CIPO, entitat que treballa amb persones amb discapacitat intel·lectual, per engegar un projecte vinculat a la creació comunitària i a l’accessibilitat cultural a través de la creació artística. Han estat sis mesos en residència a la fàbrica de creació preparant un muntatge d'arts escèniques sota direcció de Jordi Cortés, Gloria José, Dela i Tona Punsola, artistes vinculats als col·lectius Liant la Troca, de dansa, i la Crispeta, de circ.

La direcció artística va fer un càsting entre les persones usuàries de l’entitat, del qual en va sortir un grup caracteritzat per la seva diversitat, tant pel que fa al gènere com a la complexitat física i a l’edat. Dos mesos d'assajos i un procés d'investigació i de joc ha permès treballar el moviment, la confiança, la complicitat com a grup i individualment. Al meu aire! és el resultat d'aquest procés. presentat al Teatre de l'Estruch el mes de juliol. Un espectacle que combina circ, dansa, equilibri, interpretació i gestualitat. Un espectacle on el més important de tot és el procés, l'aprenentatge, l'autoconfiança, l'emoció, la satisfacció, el treball en equip.

 Fotografia: Berta Tiana

FINALISTES XIX CERTAMEN COREOGRÀFIC DE SABADELL

El Certamen Coreogràfic de Sabadell és ja tota una tradició. L’organitza des de l’any 2006 l’associació de dansa Petit Món amb tot el suport de la fàbrica de creació de les arts en viu L'Estruch, de l'Ajuntament de Sabadell. En aquesta divuitena edició l’objectiu és el mateix que el del primer dia: donar suport i difondre creacions de nous talents en l'àmbit de la dansa.

Una ocasió única per veure espectacles de dansa de qualitat, diversos, suggestius i captivadors. I per conèixer de primera mà l’últim crit que proposen velles i noves veus relacionades amb aquesta disciplina artística que no deixa indiferent a ningú. Perquè la dansa és moviment, és llum, és color, és plasticitat... i és tradició.

Així, presentem les sis peces finalistes que el jurat ha seleccionat d’entre les 46 propostes rebudes en una convocatòria oberta.
1- Kampai amb "Kompass"
2- Cia Carla Sisteré  amb "Until Death"
3- Colectivo Glovo amb "Alleo"
4- The Concept amb "Síndrome de la constancia"
5- Elena Puchol amb "No hay hueco en el jardín"
6- Silke Kloostermann and Beatrice Pellizzato amb "¿are you okay up there?"

El jurat ha estat format per:

  • Laura Kumin, Directora del Certamen coreogràfic de Madrid/pasoa2. 
  • Carles Salas Director del conservatori superior d dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona
  • Triny Reinoso, representant de NunArt Creacions
  • Mery de Lorenzi responsable del projecte de dansa del Centre Cívic Barceloneta
  • Elena Castellanos i Xian Martinez i Elena  (coreògrafs de la peça guanyadora 1r premi de l’edició 2023 del Certamen de Sabadell
  • Marta Gorgs, artista de les arts del moviment a la Cia Sifó 
  • Marina Gatell, actriu


Col·laboradors: Certamen Coreogràfic de Madrid / Paso a 2, Centre Cívic de la Barceloneta, Nunart Creacions, Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona, Associació de Dansa Contemporània

RESOLUCIÓ DE LA CONVOCATÒRIA DE RESIDÈNCIES DE CREACIÓ D'ARTS VISUALS, PRÀCTIQUES PERFORMÀTIQUES I NOUS MITJANS DE GENER A JUNY DE 2025 A L'ESTRUCH, FÀBRICA DE CREACIÓ DE LES ARTS EN VIU



La comissió de selecció d’arts visuals, pràctiques performàtiques i nous mitjans, reunida a l’Estruch el dimarts 11 de juny de 2024, ha seleccionat els següents projectes presentats a la convocatòria per a residències de creació d’arts visuals, pràctiques performàtiques i nous mitjans. NauEstruch.


La comissió de selecció ha estat formada per:

Neus Masdeu, artista. Curadora programa 4x4 de la Sala Taro

Xesca Salvà, escenògrafa. Coordinadora del Postgrau en Escena i Tecnologia Digital de l’Institut del Teatre

Òscar Abril Ascaso, curador de la NauEstruch

Almudena Manzanal, membre de la plataforma Club 9 de foment de l’art de la performance

Mireia Llunell, directora de l’Estruch, fàbrica de creació de les arts en viu

Gemma Cascón, tècnica d’Arts Visuals de l’Estruch, fàbrica de creació de les arts en viu

PROJECTES SELECCIONATS EN LA MODALITAT A) Residència d'Investigació i Creació d'Arts Visuals i Performance

-  ALICIA SIBÓN GALDAMES. La imagen cansada

-  GEMMA POLO BOSCH. Feeling the fantasy as if it was fucking reality*

-  PLECS. Yarn

-  NATHALIE REY. Sticky Fingers

-  ADRIÁN PINO OLIVERA. Oracle Dodó!

PROJECTES SELECCIONATS EN LA MODALITAT B) Residència de curta durada d'Arts Visuals i Performance

- NICE TO MEET YOU. Ceci N'Est Pas Une Certitude

-  MICHELA DEPETRIS. Wow wide web

- ZARTcie – JULIE PICHAVANT. Supervivencia extrema

- ALICIA VAL MEMBRADO. Primer mecanismo de barrera

PROJECTES SELECCIONATS EN LA MODALITAT C) Residència d'Investigació i Creació de Nous Mitjans i Performance

-  ALBA RIHE. Atzara de la comicitat a lo diví

-  AURORA GARCÍA AGUD. El tembleque

-  ISA FONTBONA. Restes i despulles; suor i esforç. La ‘corporització’ sonora de l'absurd com a reflexió existencialista.

 

Observacions: L'Estruch pot proposar canvis en el calendari i durada de les residències respecte a la sol·licitud que han fet els i les artistes. Aquests canvis s'acordaran i confirmaran properament amb el personal tècnic de l'Estruch.

RESOLUCIÓ DE LA CONVOCATÒRIA DE RESIDÈNCIES DE CREACIÓ D'ARTS ESCÈNIQUES PER LA TEMPORADA 2024-25 A L'ESTRUCH, FÀBRICA DE CREACIÓ DE LES ARTS EN VIU


La comissió de selecció de dansa, teatre i circ, reunida a l’Estruch el dimarts 11 de juny de 2024, ha seleccionat els següents projectes presentats a la convocatòria per a residències de creació d’arts escèniques.

La comissió de selecció ha estat formada per:

Jordi Fosas, director artístic de Fira Mediterrània

Núria Tarragó, programadora de l’Ateneu 9Barris

Toni Casares, director artístic de La Sala Beckett

Mery De Lorenzi, coordinadora del projecte de dansa del Centre Cívic de la Barceloneta.

Jordi Duran, director artístic del MAC Barcelona i del Festival Z

Gebra Serra, Curadora d’Arts Escèniques de l’Estruch

Bruno Valls, Acompanyament a les companyies i artistes residents d’Arts Escèniques

Mireia LLunell, directora de l’Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu.

Salut Tarruell, tècnica de gestió d’arts escèniques de l’Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu

PROJECTES SELECCIONATS EN LA MODALITAT A) RESIDÈNCIA D’INVESTIGACIÓ

- CIA DUKTO. Eunoia Kolekltiva. Tenet
- ANGEL DURAN PERFORMING ARTS. Monument
- LESS KUERDAS. Drift

- FRANCESCA VADELL I RAMON BONVEHÍ. Trementina
- COMPANYIA DE CIRC EIA. Secrets
- CARLA SISTERÉ. Dear Sadness
- KIKO LÓPEZ. Pants off

- LA CÔTE FOLE. Entre bous i vaques
- COL.LECTIU CARA D. imperfecte, extraordinari, monstruós o abominable

- PONTE EN PIE. Cau

PROJECTES SELECCIONATS EN LA MODALITAT B) RESIDÈNCIA TÈCNICA

- MAMBO POJECT. Jovent
- CIA. JÚLIA GODINO I ALEXA MOYA. Los días raros

- WAN. You are not a Ghost
- ROSA MUÑOZ I MÒNICA MUNTANER. Coplas i Haikus de mares i amors

- TENSA COMPANYIA. Butza

 PROJECTES SELECCIONATS EN LA MODALITAT C) RESIDÈNCIA DUAL: INVESTIGACIÓ+TÈCNICA

- CIA PARADIS. White noise
- RAVID ABARBANEL DANCE & PROJECTS. The art of a structure

- LA DONA CALBA. Entresòl 1a

 

Observacions: L'Estruch pot proposar canvis en el calendari i durada de les residències respecte a la sol·licitud que han fet els i les artistes. Aquests canvis s'acordaran i confirmaran properament amb el personal tècnic de l'Estruch.

BASES DE LA CONVOCATÒRIA LOCAL DE RESIDÈNCIES D’ARTS ESCÈNIQUES DE L’ESTRUCH, FÀBRICA DE CREACIÓ DE LES ARTS EN VIU

 

Període de residències del 7 d’octubre de 2024 al 26 de juliol de 2025.

Fàbrica de tints durant gairebé cent anys, és ara un centre de creació artística públic. Inaugurat l'any 1995 fou el primer centre de creació artística de Catalunya.

L'Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu, és un equipament municipal de Sabadell que disposa de diferents espais de residències multidisciplinàries adequades pel treball d’interpretació i moviment . Ofereix crear en un espai de treball amb comunitat artística i amb sales de diverses mides que es comparteixen en diferents franges horàries amb altres companyies.

L'Estruch té com a missió facilitar la creació i fomentar la xarxa per aconseguir una sostenibilitat en l'àmbit creatiu dels projectes que acull en residència, donant el temps i l'espai perquè això sigui possible i reivindicant així, la dignificació d'aquests processos i dels seus creadors i creadores locals.

Definició

Aquestes bases defineixen la convocatòria de les residències d’arts escèniques pel període del 7 d’octubre de 2024 al 26 de juliol de 2025. Aquesta convocatòria va destinada a projectes de teatre, circ, dansa, per artistes i companyies o entitats no professionals (locals i comarcals) siguin emergents o consolidades.

Aquestes bases defineixen dues modalitats de residència artística en sala d’assaig (sense exclusivitat):

Modalitat A) Residència de Creació: del 7 d’octubre del 2024 al 26 de juliol del 2025.

Modalitat B) Residència de formació: del 7 d’octubre de 2024 al 26 de juliol del 2025.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 3 de juny de 2024.
  • Recepció de sol·licituds: fins al 15 de juliol a les 23:59 h.
  • Publicació de la resolució de la convocatòria: 16 de setembre de 2024.

Resolució

Es farà pública al web i a les xarxes socials de l’Estruch el 16 de setembre de 2024.

Requisits

Per poder optar a ser resident local de l’Estruch es requereix:

  • Ser un artista o una companyia local o comarcal 
  • Desenvolupar l’activitat artística no professional.

L’Estruch ofereix

  • Cessió de sales d’assaig. Podeu consultar el tipus d’espais en aquest enllaç.
  • Acompanyament durant la residència segons necessitats del projecte.
  • Assistir de forma gratuïta als assajos oberts programats al centre.
  • Equip de so a les sales 1, 2,3 i 9 
  • Accés fàcil en vehicle exclusivament per a càrrega i descàrrega del material.
  • Una trobada presencial amb la comunitat de residents locals a l’inici de la temporada  junt amb l’equip de l’Estruch.

Compromís dels residents

  • Fer constar obligatòriament en tots els materials de difusió i web del projecte seleccionat:
    • El logotip del centre acompanyat de la frase: Amb el suport de
    • O la frase: amb el suport de l’Estruch de l’Ajuntament de Sabadell.
  • Presentació d’un dossier amb l’explicació del projecte a desenvolupar que inclogui: fitxa artística, objectius del treball a realitzar, calendari i possibles dates i espais de presentació. 
  • Participar en el programa de mediació de l’Estruch: programa educatiu, activitat de relació entre artistes residents, i altres accions a acordar amb el centre.
  • Obrir els assaigs o la formació a la resta de la comunitat de l’Estruch prèviament acordats amb el centre.
  • Respectar els horaris de treball de l’equipament i personal del centre.
  • No utilitzar material tècnic del centre sense presència dels responsables tècnics de l’Estruch.
  • Tractar amb cura l'equipament i materials de les instal·lacions dels espais on es duen a terme les intervencions creatives. En cas de trencament o mal ús de les instal·lacions i el seu entorn, es farà càrrec íntegrament de la seva reposició.
  • Correspondre a la tramitació administrativa requerida.

Sol·licitud de residència

Cal emplenar el formulari habitual de sol·licitud que trobareu a la web de l’Estruch (en el cas de presentar més d’un projecte  caldrà emplenar una sol.licitud per cada projecte)..

Serà imprescindible enviar per correu electrònic a: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. un dossier general del projecte o projectes a desenvolupar  amb una extensió màxima de 10 pàgines. Ha d’incloure:

  • Títol del projecte o projectes
  • Sinopsis/ Breu descripció 
  • Equip tècnic i artístic 
  • Intenció o motivació artística de la residència
  • Metodologia de treball
  • Breu currículum de la companyia o artista
  • Opcional: enllaç a vídeo on es pugui veure treballs anteriors de la companyia/ artista o tast del treball en curs 
  • Des de l’Estruch no es podran assumir més de 4 projectes per entitat en la modalitat de creació i 3 en la de formació
  • Les companyies podran demanar la possibilitat de fer la presentació o estrena del seu projecte al teatre de l’Estruch i des de l’equip de l’estruch s’escollirà un projecte anual amb aquesta finalitat tenint en compte a l’hora de seleccionar-lo: celebracions efemèrides o aniversaris de la companyia o entitat, col.laboració entre diferents entitats o companyies o que sigui una estrena de l’espectacle a Sabadell.

Valoració dels projectes

Des de l’equip de l’Estruch es valorarà la viabilitat tècnica i la disponibiltiat d’espai per acollir  els projectes presentats. L’equip està format per:

Mireia LLunell, directora de l’Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu.

Salut Tarruell, tècnica de gestió d’arts escèniques de l’Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu.

Mayi Beobide, tècnica de gestió d’arts escèniques de l’Estruch, , Fàbrica de creació de les arts en viu.

Anna Cornet, administració i planning de l’Estruch

Marc Sabater, responsable de comunicació de l’Estruch

També es tindrà en compte:

  • L’interès artístic de la proposta.
  • La viabilitat del projecte.
  • Que hi hagi paritat de gènere a l’equip artístic i tècnic.
  • Que els requisits escenogràfics i tècnics del projecte s'adeqüin a les possibilitats de l’Estruch.
  • Que el projecte tingui complicitats amb altres entitats, concursos, festivals o altres, o la voluntat d’establir una estratègia per aconseguir-les.
  • En el camp de la formació, que les activitats siguin gestionades des d’una entitat donada d’alta al registre d’associacions de la generalitat i que no tinguin afany de lucre.

Es vetllarà perquè entre els projectes seleccionats hi hagi:

  • Trajectòries artístiques diverses (consolidades/emergents)
  • Diversitat en el tipus de tècniques i formats.
  • Equitat entre les disciplines artístiques en residència.

Cessió dels espais

Les companyies o artistes seleccionats en residència local signaran un document que regularà la cessió de l’espai on constaran: el calendari, els horaris i les sales cedides, així com l’acceptació de la normativa d’ús i el detall de la contrapartida que s’acordi a canvi de la residència de creació, si s’escau.

L’Estruch es reserva la possibilitat de modificar el calendari sol·licitat per tal d’organitzar el pla definitiu de residències. L’incompliment per part de la companyia o l’artista seleccionat d’aquests pactes deixaran sense efecte la cessió dels espais destinats a la residència. Per a més informació dels espais, serveis, durada i tipologia de residències de producció que ofereix l’Estruch, consulteu www.lestruch.cat  o bé truqueu al telèfon 93 717 25 71 (Salut Tarruell) o envieu un correu a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..

MODALITAT A) Residència d’Investigació i creació

Adreçada a persones físiques, col·lectius i companyies o entitats d’arts escèniques que vulguin desenvolupar un treball de creació.

Durada

  1. Les residències de creació tindran una durada i adjudicació de dies i hores setmanals segons necessitats del projecte i disponibilitat dels espais i es podrà valorar la renovació una vegada finalitzat el període acordat.
  2. L’Estruch no podrà assumir més de 4 projectes de creació per entitat
  3. Caldrà emplenar una sol·licitud per cada projecte en el cas de les entitats que presenten més d’un projecte a desenvolupar a l’Estruch.
  4. La residència s’estableix en un horari acordat en blocs de 2 h (de dilluns a dissabte). i no es podrà modificar l’horari si no és per una causa justificada Aquests blocs no han de ser obligatòriament consecutius.

Període

Del 7 d’octubre del 2024 al 26 de juliol del 2025. 

En emplenar la sol·licitud cada projecte haurà d’especificar el calendari preferent, però les dates definitives s’acordaran posteriorment entre les dues parts.

Espais disponibles

Sales d’assaig (d’ús no exclusiu):

Sala 1,2,3,9 (mides: entre 95 i 250 m2 terra de fusta amb equip de so fix)

Sala, 6, 7 (mides entre 42 i 52 m2 terra de panot sense equip de so fix)

Dotació tècnica de les sales

  • Equip de so amb entrada minijack.
  • Material de videoprojecció (segons disponibilitat).
  • Es prioritzarà la sala 1 (amb linòleum) i la sala 9 ( amb miralls) per als assaigs de teatre de cos, moviment i dansa, donat que tenen millors condicions per a la pràctica d’aquesta disciplina. 


Modalitat B) Residència de formació

Adreçada a col·lectius i entitats d’arts escèniques que dins els seus objectius es contempla la formació sense ànim de lucre com a un dels pilars fonamentals.

Durada

  1. La durada de les residències podrà ser de forma puntual en blocs de 2 hores i per un període esporàdic o també per un període més llarg equivalent al curs escolar. 
  2. L’adjudicació de dies i hores setmanals es realitzarà segons necessitats del projecte i disponibilitat dels espais, i es podrà valorar la renovació una vegada finalitzat el període acordat
  3. L’Estruch no podrà assumir més de 3 projectes de formació per entitat
  4. Caldrà emplenar una sol·licitud per cada projecte en el cas de les entitats que presenten més d’un projecte de formació a desenvolupar a l’Estruch.

Període

Del 7 d’octubre del 2024 al 26 de juliol del 2025. 

En emplenar la sol·licitud cada projecte especificarà el calendari preferent, però les dates definitives s’acordaran posteriorment entre les dues parts.

Espais disponibles 

Sales d’assaig (d’ús no exclusiu):

Sala 1,2,3,9 (mides : entre 95 i 250 m2 terra de fusta amb equip de so fix)

Sala, 6, 7 (mides entre 42 i 52 m2 terra de panot sense equip de so fix)

Dotació tècnica de les sales

  • Equip de so amb entrada minijack
  • Material de videoprojecció (segons disponibilitat).
  • Es prioritzarà la sala 1 (amb linòleum) i la sala 9 ( amb miralls) per a la formació de  teatre de cos, moviment i dansa, donat que tenen millors condicions per a la pràctica d’aquesta disciplina. 




Sabadell, 3 de juny de 2024

EL PROGRAMA EUROPEU AEROWAVES SELECCIONA COREÒGRAFS/ES

Convocatòria Oberta

El programa europeu Aerowaves, amb una xarxa de 46 socis a 34 països europeus, obre convocatòria per seleccionar 20 coreògrafs/es emergents establerts a Europa, amb l'objectiu de donar-los suport i ajudar-los a traspassar les seves fronteres, presentant les seves creacions a d’altres països.

Els coreògraf/s seleccionats podran presentar els seus treballs al festival Spring Forwards el proper any a Gorizia (Itàlia) i també a molts dels equipaments socis dels diferents països europeus.

La data límit de presentació és el 31 de juliol de 2024 a les 17 h.

La informació i el formulari de sol·licutud el podeu trobar aquí

Per a més consultes, podeu contactar a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

PROGRAMA D'ESTUDIS DE LA PERFOMATIVITAT

FORMACIÓ | ARTS VISUALS I PERFORMÀTIQUES

Programa de formació i reflexió entorn les pràctiques performàtiques. Durant tres mesos, les darreres tendències a l’art de performance, el xenofeminisme o les partitures textuals i la relació del concepte de performativitat amb la mediació, la literatura, la imatge o el gènere es donarà cita en un programa de conferències d’accés lliure.

Lloc i hora: Taller 2. NauEstruch.18.00 h

22/03 PEDRO ALBERTO CRUZ. Apropiació i desconstrucció dels discursos de poder en la performance contemporània.

Un recorregut per alguns noms claus de la performance contemporània -Tania Bruguera, Regina José Galindo, Santiago Sierra o Andrea Fraser- des dels quals s'analitzarà com les pràctiques àrtiques performatives han monetitzat les estratègies de poder sistèmiques per, posteriorment, desconstruir-les i reorientar-les cap a fins a obertament crítics.

Pedro A. Cruz Sánchez és professor d'art contemporani a la Universitat de Múrcia, crític i teòric de l'art i poeta. Entre els seus llibres destaquen: “Marcel Duchamp. La sombra y lo femenino” (Bellaterra, 2016); “Arte y performance. Una história desde las vanguardias hasta la actualidad” (Akal, 2021); i “Raza, género y moral. Lo limpio y lo sucio en el arte contemporáneo” (Abada, 2023).

19/04 JUDIT VIDIELLA. El recurs de la performance: usos de la mediació en l'era de la performativitat

El recurs de la performance ha esdevingut un imperatiu de participació en l’era de les tecnologies digitals, els contextos de mediació artística o les pràctiques performàtiques, entre d’altres. Els fluxos d’acció posen en joc l’eficàcia, eficiència i efectivitat (performativitat) de les accions per intervenir d’una manera sostinguda en el món.

Judit Vidiella és llicenciada (1999) i Doctora (2009) en Belles Arts. Actualment, és docent a l’Escola Universitària ERAM (UdG) al Grau en Audiovisuals i Multimèdia, al Grau en Arts Escèniques i el Grau en Moda. Interessada en Pedagogies Culturals, Estudis de Performance, Investigació Educativa Basada en les Arts, Teories del Cos i Pràctiques Feminismes.

26/04 ANDREA SOTO CALDERÓN. Imatges i performativitat

La força de les imatges no té a veure tant amb la seva capacitat per representar la realitat, com amb introduir una forma que permeti imaginar una altra manera d'existència. Una imatge sempre és relacional, es forma en el seu trajecte, s'alimenta de maneres de fer, d'experiències sensibles i tenen una incidència alta en l'organització de la nostra vida quotidiana. Per això és important analitzar les restes resistents per contestar la realitat.

Andrea Soto Calderon és doctora en Filosofia, professora d'Estètica i Teoria de l'Art. Realitza un projecte de recerca al voltant dels funcionaments de les imatges a La Virreina Centre de la Imatge, a Barcelona. Entre les seves publicacions destaca el llibre Le travail des images juntament amb Jacques Rancière; La performativitat de les imatges; Imaginació material i Imatges que resisteixen. La genealogia com a mètode crític.

03/05 OSCAR ABRIL ASCASO. Per què dieu “performatiu” quan voleu dir “performàtic”?: una introducció obliqua al concepte de performativitat.

El professor Jon McKenzie va pronosticar que el segle XXI seria el segle de la performativitat. Així, des de mitjans dels anys noranta del segle passat, el gir performatiu ha anat incorporant els estudis de performance en els contextos acadèmics i el mateix concepte de performativitat ha esdevingut una variable troncal en la lectura dels processos culturals, socials i polítics contemporanis.

Oscar Abril Ascaso és historiador de l'art i activista cultural. Especialitzat en pràctiques performàtiques i estudis de la performativitat contemporànies, ha desenvolupat una trajectòria curadorial que travessa les arts visuals, sonores i digitals. Entre altres responsabilitats, ha estat director de sectors culturals i innovació de Barcelona. Actualment, és coordinador de CLUB9 i curador de la NauEstruch de l’Estruch.

10/05 HENAR RIVIÈRE. Escriptures performatives, partitures conceptuals: les arts d’acció de Fluxus i Zaj

Les pràctiques de Fluxus i Zaj van tenir un fort vessant escriptural, no només perquè les instruccions per a les seves accions es fixessin en textos escrits sinó, sobretot, perquè aquests textos són en si mateixos espais d'experimentació performativa i conceptual amb el llenguatge i la visualitat de l'escriptura.

Henar Rivière és professora al Departament d'Història de l'Art de la Universitat Complutense de Madrid i ha estat Responsable de Recerca i Projectes al Archivo Lafuente de Santander. Els seus temes de recerca giren al voltant de l'art i la música d'acció, l'escriptura experimental, la noció d'arxiu i l'art correu o mail art.

17/05 LAURA LLEVADOT. Good luck with your gender: performativitat i diferència sexual

La diferència sexual és un dispositiu polític que ens precedeix i ens fereix. Aprenem, performativament a ser homes o dones. A escala teòrica podem desnaturalitzar-lo, el podem qüestionar, i tanmateix, a la pràctica, el seguim performant en les relacions socials, amoroses i sexuals. Malauradament el gènere no s’aboleix. El gènere es deconstrueix. Però cal lucidesa i coratge per identificar els llocs on, inconscientment o no, seguim exercint la violència que emana del dispositiu. Good luck with your gender.

Laura Llevadot és professora de Filosofia Contemporània a la Universitat de Barcelona. Ha centrat la seva tasca investigadora en el pensament contemporani, especialment en el postestructuralisme francès. Actualment, dirigeix la col·lecció d’assaig «Pensament polític postfundacional», de l’editorial Gedisa, de la qual ha signat el volum Jacques Derrida: democràcia i sobirania (Gedisa, 2019). Recentment, ha publicat l’assaig Mi herida existía antes que yo. Feminismo y crítica de la diferencia sexual (Tusquets, 2022).

07/06 ALÍCIA ARÉVALO. Xenofeminisme. Escoltes i ressonàncies hipersticionals

Mitjançant un viatge a través de la ficció i una constel·lació de pràctiques sonores que tracen nous imaginaris, estudiaré la creació de futurs en clau xenofeminista. Duré a terme una anàlisi d'escoltes que ens projecten més enllà del que és humà mitjançant les noves tecnologies, IAs i l'expansió dels nostres cossos i gèneres per mitjà del so.

Alicia Arévalo és artista, comissarie i investigadore centrada en gènere i tecnologia. Està realitzant una tesi doctoral a la UB sobre Xenosonoritat i construcció de futuritats queer i interespècie. Ha impartit classes i ponències al CCCB, UB, LCI i Reial Cercle Artístic de Barcelona.

14/06 JOAN CASELLAS. L’art d’acció més enllà del temps i l’espai

A cavall dels segles XX i XXI l’art d’acció va buscar un perfil propi dins les arts multimèdia i intermèdies a l'hora que va treballar per la seva dignificació artística i laboral més enllà de l’anècdota provocativa.

Joan Casellas és artista plàstic, d’acció i fotògraf documentalista. Creador de l’Arxiu Aire (1992 al 2020) centrat en l’art d’acció, de 2005 al 2019 va organitzar la trobada internacional d’art d’acció La Muga Caula. Ha publicada multitud d’articles sobre l’art d’acció en general i Marcel Duchamp en particular.

21/06 ELOY FERNÁNDEZ PORTA. Performance i Crítica Cultural

La teoria crítica i l’art performativa són disciplines que tenen nombrosos aspectes en comú, com ara la importància de l’elocució, l'oratòria o el ritme. En parlarem amb exemples i pràctiques que van des de Martha Rosler fins a Laurie Anderson.

Eloy Fernández Porta és Doctor en Humanitats per la UPF, amb Premi Extraordinari de Doctorat. Ha publicat a Anagrama assaigs com €RO$ (Premio Anagrama), Los brotes negros i Medianenas & Milhombres. Ha traslladat els seus textos a l’spoken word en col·laboracions amb Agustín Fernández Mallo, Jose Roselló, Miriam Reyes i Eloi Isern, i amb el monòleg teatral Granito del Nuevo Mundo.

La Escocesa acaba d'obrir la convocatòria anual de residències artístiques per a l'any 2024.

Ofereixen tant tallers privats de treball com taules de recerca per a artistes, investigadoris, comisariis o qualsevol altra persona vinculada a l'art contemporani.

Us deixem el link de la convocatòria on trobareu tota la informació:

https://laescocesa.org/ca/view/convocatoriaderesidencies/3777

 

  • 1
  • 2