CA EN FR ES

 

El Drag, una eina de hackeig | Xerrada

Dimecres 28 de maig. 18 h. Taller 1

Una investigació que travessa les teories de gènere i la pràctica drag com a eina crítica que subverteix i desobeeix les normes binàries.

Feña Celedón Pérez, també coneguda com a  Norma Mor / Muerte a la Norma @muertealanorma, és una artista travesti transdisciplinària el treball del qual explora l'art drag com a tecnologia de transformació social. La seva pràctica se centra a piratejar el gènere des de la performance, l'arxiu i la pedagogia cuir. És part de M0nster.L4b, i resident a La Escocesa i Graner 2024–25, combinant art visual, escènic i activisme transfeminista.

 No cal inscripció prèvia.

Organiza: Equip Folio.OH

Col·labora: Ca l'Enredus-Actuavallès i L'Estruch - Ajuntament de Sabadell.

Cartell @albadelbas

 

 

Convocatòria Oberta
Residències professionals d'Arts Escèniques 2026

Període de residències del  13 de gener al 19 de desembre 2026

 

Fàbrica de tints durant gairebé cent anys, és ara una fàbrica de creació artística pública. Inaugurat l'any 1995 fou el primer centre de creació artística de Catalunya.

L'Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu, és un equipament municipal de Sabadell que disposa de diferents espais de residències multidisciplinàries. Ofereix crear en un espai de treball amb comunitat artística, ben comunicat amb comerços, hotels i altres serveis a prop, a 2 minuts de l'estació de tren (FGC) i a 20 km de Barcelona.

L'Estruch té com a missió facilitar la creació, ajudar a la professionalització i fomentar la xarxa per aconseguir una sostenibilitat en l'àmbit creatiu dels projectes que acull en residència, així com la capacitació dels professionals de la cultura, en especial de les companyies i artistes d'arts en viu. Acompanyar a artistes i companyies en els seus processos creatius; donant el temps i l'espai perquè això sigui possible i reivindicant així, la dignificació d'aquests processos i dels seus creadors i creadores.

Definició

Aquestes bases defineixen la convocatòria de les residències d’arts escèniques pel període del 13 de gener de 2026 al 19 de desembre de 2026. Aquesta convocatòria va destinada a projectes de circ, dansa, teatre i escena híbrida per artistes i companyies professionals (locals, nacionals i internacionals) siguin emergents i consolidats.

Aquestes bases defineixen tres modalitats de residència artística:

Modalitat A. Residència d’Investigació: del 13 de gener de 2026 al 19 de desembre de 2026.

Modalitat B. Residència de Creació i Tècnica: del 13 de gener de 2026 al 19 de desembre de 2026.

Modalitat C. Residència de Llarga durada: del 16 de setembre de 2025 al 19 de desembre de 2026. En col·laboració amb l’APCC i el segon Pla d’impuls del circ de Catalunya.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 5 de maig de 2025.
  • Sessió informativa sobre la convocatòria: 9 de maig de 2025 a les 12h al següent enllaç https://meet.google.com/wze-tyri-tah
  • Recepció de sol·licituds: fins el 25 de maig a les 23:59 h.
  • Publicació de la resolució de la convocatòria: 15 de juliol de 2025.

Resolució

Es farà pública al web i a les xarxes socials de l’Estruch el 15 de juliol de 2025.

PER SOL·LICITAR UNA RESIDÈNCIA:

1. Consulteu les Bases:
CAT_PDF ESP_PDF ENG_PDF
2. Empleneu el FORMULARI de sol·licitud de residència d'ARTS ESCÈNIQUES abans del 26 de maig (abans d’emplenar-lo consulteu les bases detingudament).

Per a més informació: starruell@ajsabadell.cat o truca al 93 717 25 71

 

Convocatòria Oberta
Residències professionals d'Arts Visuals 2026

Període de residències del  13 de gener al 19 de desembre 2026

Fàbrica de tints durant gairebé cent anys, L’Estruch és ara un centre de creació artística. Inaugurat l’any 1995 fou el primer centre de creació artística de Catalunya.

L'Estruch, Fàbrica de creació de les arts en viu, és un equipament municipal de Sabadell que disposa de diferents espais de residències multidisciplinàries. Ofereix crear en un espai de treball amb comunitat artística, ben comunicat amb serveis a prop, a 2 minuts de l’estació de tren (FGC) i a 20 km de Barcelona.

L’Estruch té com a missió facilitar la creació, ajudar a la professionalització i fomentar la xarxa per aconseguir una sostenibilitat en l'àmbit creatiu dels projectes que acull en residència, així com la capacitació dels professionals de la cultura, en especial de les companyies i artistes d’arts en viu. Acompanyar a artistes i companyies en els seus processos creatius; donant el temps i l’espai perquè això sigui possible i reivindicant així, la dignificació d’aquests processos i dels seus creadors i creadores.

Quins són els objectius de les residències d’Arts Visuals de l’Estruch?

El suport a la creació a les arts visuals vinculades a les arts en viu, per a la recerca i desenvolupament de projectes artístics i de mediació dins d’aquest àmbit.

Constituir un espai d'intercanvi comunitari entre les artistes en residència i la comunitat artística local, el seu context cultural i la seva ciutat.

Aquestes bases defineixen dues modalitats de residència artística:

Modalitat A) Residència d’Investigació i Creació d’Arts Visuals: del 13 de gener de 2026 al 19 de desembre de 2026.

Adreçada a artistes o col·lectius emergents amb un projecte d’arts visuals vinculades a les arts en viu (performance, art sonor, art digital, video art, instal·lació, acció poètica,…), per produir en el marc d’una residència de tres mesos. 

Modalitat B) Residència de Mediació (llarga durada)


Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 5 de maig de 2025.
  • Sessió informativa online sobre la convocatòria: 9 de maig de 2025 a les 11h en el següent enllaç: https://meet.google.com/cdb-rbki-bpa
  • Recepció de sol·licituds: fins el 25 de maig a les 23:59 h.
  • Publicació de la resolució de la convocatòria: 15 de juliol de 2025.

Resolució

Es farà pública a la web i a les xarxes socials de l’Estruch el 15 de juliol de 2025.

PER SOL·LICITAR UNA RESIDÈNCIA:

1. Consulteu les Bases:
 CAT_PDF ESP_PDF, ENG_PDF.

Empleneu el FORMULARI de sol·licitud de residència d'ARTS VISUALS abans del 25 de maig (abans d’emplenar-lo consulteu les bases detingudament).

Per a més informació: gcascon@ajsabadell.cat o truca al 93 717 25 71

Kampai. Foto Efren Montoya
Cia Kampai, guanyadora del Primer Premi del XIX Certamen coreogràfic de Sabadell . Foto Efren Montoya

BASES XXè CERTAMEN COREOGRÀFIC DE SABADELL

El Certamen coreogràfic de Sabadell es realitza des de l’any 2006, aquesta és per tant la VINTENA edició. És una iniciativa de l'Associació de Dansa Petit Món amb tot el recolzament de l'Estruch, Fàbrica de Creació de les Arts en Viu de l'Ajuntament de Sabadell. L'objectiu d'aquest certamen és donar suport i difondre les creacions dels talents emergents en l'àmbit de la dansa.

Aquest any en motiu del XXè aniversari del Certamen es duplica la dotació econòmica i s’obre una nova modalitat per tal d’oferir també la participació a l’escena de dansa local i de la comarca del Vallès Occidental.

El certamen professional es presentarà com sempre el dissabte 4 d’octubre a les 19h i el local el diumenge 5 d’octubre a les 18h

MODALITAT A PROFESSIONALS (coreografies de companyies o ballarins, siguin emergents o consolidats, amb formació i/o vocació professional)

MODALITAT B LOCAL (coreografies de companyies, ballarins/es o grups de dansa local sense vocació professional)

MODALITAT A) PROFESSIONALS

Requisits

  • Caldrà un enllaç d’una gravació de la peça sencera.
  • Es poden presentar peces de dansa contemporània i dansa moderna.
  • Durada de la peça: de 8 a 15 minuts, excepte els solos, de 4 a 6 minuts.
  • No hi ha limitació en el nombre de ballarins.
  • De tots els treballs presentats, se’n seleccionaran (un màxim de 6 en funció de la durada). 
  • Disponibilitat per presentar la peça el dia 4 d’octubre del 2025 al teatre de l’Estruch (Sabadell)

En el cas de ser seleccionats per participar al certamen:

  • El divendres 3 d'octubre i dissabte 4 d’octubre cada companyia disposarà del temps necessari per realitzar un petit assaig amb la il·luminació de la peça i comptarà amb la coordinació i suport del personal tècnic de l'Estruch.
  • El cost de l'estança per assistir al certamen el dia 4 d'octubre és a càrrec dels concursants. En el cas de companyies que provinguin de l'estat espanyol o de l'estranger, s'allotjarà els participants als habitatges de l'Estruch, sempre i quan aquests es trobin disponibles.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 25 d’abril de 2025.
  • Recepció de sol·licituds: fins al 16 de juny a les 23:59 h.
  • Publicació de la resolució de la convocatòria: 30 de juny de 2025 a la web de l’Estruch (també per correu electrònic als finalistes)
  • Les peces seleccionades es presentaran al teatre de l'Estruch el dissabte 4 d'octubre de 2025 a partir de les 19 h (en format espectacle)

Premis: Doblem els imports! Edició especial XXè aniversari

  • 1r premi: 4.000€ i una residència d’investigació d’un mes a l’Estruch amb possibilitat d’allotjament depenent de la disponibilitat 
  • 2n premi: 2.000 €.
  • 3r premi: 1.200 € (Premi Popular)
  • Premi NunArt: residència de creació a NunArt
  • Premi CSD Institut del teatre: acompanyament/tutorització/coach/ajudantia en la composició de la peça o d’una propera creació coreogràfica.
  • Premi Centre cívic Barceloneta: residència de creació al Centre cívic Barceloneta i presentació de la peça en programació.
  • Premi Certamen de Madrid/pasoa2: Participació del coreògraf guanyador al taller de formació del Certamen Coreográfico de Madrid/pasoa2
  • Impartir per part del coreògraf/a un taller de dansa en el marc del Certamen 2026

Sol·licitud

Cal emplenar el formulari de sol·licitud que trobareu en aquest enllaç

Jurat

El jurat professional atorga, al final de la presentació, el 1r, el 2n premi i el públic assistent podrà escollir el premi popular (3r premi). Els altres premis seran atorgats per un representat en cada cas. Cap premi podrà quedar desert.

El jurat durant la deliberació el dia del certamen podrà acordar i resoldre qualsevol qüestió relacionada amb els premis.

Està format per:

  • Laura Kumin, Directora del Certamen coreogràfic de Madrid/pasoa2. 
  • Carles Salas Director del conservatori superior de dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona
  • Gisela Creus de nunart
  • Mery de Lorenzi responsable del projecte de dansa del Centre Cívic Barceloneta
  • Companyia Kampai (coreògrafs de la peça guanyadora 1r premi de l’edició 2024 del Certamen de Sabadell
  • Marta Gorgs, artista de les arts del moviment a la Cia Sifó 
  • Ivana Miño, actriu i ballarina
  • Marina Gatell, actriu Sabadellenca

Criteris de selecció:

  • Coherència coreogràfica dels diferents elements artístics i tècnics
  • Innovació, en el global de la proposta
  • Connexió entre la narració argumental i el treball artístic
  • Originalitat en la proposta
  • Concepte global de la peça i claredat en l’explicació del projecte
  • Posada en escena, capacitat de traduir en concrecions el marc conceptual
  • Interpretació dels ballarins
  • Altres criteris de valoració: música, vestuari i elements escenogràfics.
  • Es valoraran tots els treballs, però es tindrà molt en compte les coreografies inèdites de nova creació.

Podeu veure vídeos d'altres edicions del Certamen aquí

MODALITAT B) DANSA LOCAL

Requisits

  • Preferiblement caldrà presentar un enllaç de la gravació de la peça sencera. (Si encara es troba en procés de creació en el moment de presentar la sol.licitud de participació al certamen, es podrà presentar una part de la peça amb la que s’està treballant ( mínim 2 i si és un solo mínim 1 min).
  • Es poden presentar peces de dansa contemporània i totes aquelles disciplines que puguin fusionar-se amb el concepte contemporani, ja sigui el jazz, dansa urbana, la dansa espanyola entre d’altres.
  • Durada aproximada de la peça: de 4 a 10 minuts, excepte els solos, de 2 a 4 minuts.
  • Un màxim de 12 intèrprets. Es valorarà que el nombre d'intèrprets tingui coherència amb la coreografia.
  • De tots els treballs presentats, se’n seleccionaran (un màxim de 8 en funció de la durada). 
  • Disponibilitat per presentar la peça el diumenge 5 d’octubre del 2025 al teatre de l’Estruch (Sabadell) a les 18h

En el cas de ser seleccionats per participar al certamen LOCAL:

  • El dijous 2 d'octubre a la tarda i diumenge 5 d’octubre al matí cada companyia disposarà del temps necessari per realitzar un petit assaig general i comptarà amb la coordinació i suport del personal tècnic de l'Estruch.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 25 d’abril de 2025.
  • Recepció de sol·licituds: fins al 16 de juny a les 23:59 h.
  • Publicació de la resolució de la convocatòria: 30 de juny de 2025 a la web de l’Estruch (també per correu electrònic als finalistes)
  • Les peces seleccionades es presentaran al teatre de l'Estruch el diumenge 5 d'octubre de 2025 a partir de les 18 h (en format espectacle)

Premis

  • 1r premi popular: 500 €, una residència d’investigació en sala d’assaig a l’Estruch i la presentació de la peça dins el Sabadell Dansa 2026 ( Dia internacionals de la dansa)  i entrades per assistir a un espectacle de dansa dins el Festival Dansa Metropolitana 2026  en algun dels teatres municipals de Sabadell
  • 2n premi popular: 300 € i entrades per assistir a un espectacle de dansa dins el Festival Dansa Metropolitana 2026 en algun dels teatres municipals de Sabadell

Sol·licitud

Cal emplenar el formulari de sol·licitud que trobareu en aquest enllaç

Atorgament del premi

Serà adjudicat per votació popular del públic assistent.

Criteris de selecció:

  • Coherència coreogràfica dels diferents elements artístics i tècnics
  • Innovació, en el global de la proposta
  • Connexió entre la narració argumental i el treball artístic
  • Originalitat en la proposta
  • Concepte global de la peça i claredat en l’explicació del projecte
  • Posada en escena, capacitat de traduir en concrecions el marc conceptual
  • Interpretació dels ballarins
  • Altres criteris de valoració: música, vestuari i elements escenogràfics.
  • Es valoraran tots els treballs, però es tindrà molt en compte les coreografies inèdites de nova creació.

Per a qualsevol dubte contacteu amb: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Sabadell, abril de 2025

DIA INTERNACIONAL DE LA DANSA

Totes les activitats són a l’aire lliure

Divendres 25 d'abril

-17:30h Mostra de barra clàssica davant de l'escola de dansa KMY Studio (c. de Sant Pere, 7)

Dissabte 26 d'abril, de 18 a 20h
- De 18 a 20h a la Pl. Argub (Parc Catalunya).  Mostres i tallers participatius a càrrec de les escoles de dansa i entitats de la ciutat


Diumenge 27 d'abril,

-De 17:30 a 20h a la pl. Dr. Robert. Mostra de dansa, a càrrec de les escoles de dansa i entitats de la ciutat.

 

 


Organització Del Sabadell Dansa: Associacions Petit Món, Dansa Contemporània de Sabadell i BiArt Sabadell. Hi Col·laboren: entitats i escoles de dansa de Sabadell
Amb el suport de: L'Ajuntament de Sabadell

 

DIA MUNDIAL DEL CIRC

El tercer dissabte del mes d'abril se celebra el Dia Mundial del Circ, amb la voluntat de preservar, donar suport i promoure l’art i la cultura del circ. 

Des de l'Estruch us proposem:

Divendres 25 d'abril

Càpsula de Circ amb Suricata Circus. Amb la col.laboració de TACC (Taller d’Art, Cultura i Creació)

Dos passis: 19.30 i 21.30 a l’EstruchBar.

https://ca.sabadell.cat/fitxes/xml/internet/agenda/documents/1165527_1165527_79549_suricatacircuscapsula.jpg

IT HAPPENS. Cia Campistany

20h a la Nau B. Gratuït

It happens és un espectacle de circ i música. És un diàleg entre l'èxit i el fracàs, la bellesa i la vergonya, la serenitat i la frustració. A través del vocabulari del moviment i la comèdia, aquesta peça posa de manifest la poderosa fragilitat dels temps on tot sembla estar en harmonia. It happens és una metàfora física de la condició humana perfectament imperfecta: si sembla que tot va bé, probablement hem passat per alt alguna cosa, res és perfecte, ningú és perfecte, It happens.
Disciplines: Acrobàcia aèries, Pallasso, Teatre, Trapezi fix
Durada: 35 minuts
.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dissabte 26 d'abril

Circ en família. 11h a  la Sala 1 de l’Estruch. Preu: 2 € / Compra online

Circ en Família és una activitat que permet que infants i adults experimentin plegats què significa ser un artista enmig de la pista. Amb l’ajut i el guiatge d’autèntics professionals de l’associació Tub d’Assaig, els participants podran conèixer diferents tècniques: acrobàcia, jocs malabars, trapezi i pal xinès, entre altres. Aquest aprenentatge no implica només posar-hi molt d’esforç, sinó també concentració i capacitat de treball en equip.

Activitat recomanada a partir de 4 anys. Cal ser-hi puntuals, per aprofitar l’escalfament i l’explicació de les tècniques circenses. I portar roba còmoda.
Els participants s’hauran de treure les sabates

A càrrec de l’associació de circ Tub d’Assaig.

PRESENTACIONS NOW 4/04

NOW és un esdeveniment únic de presentacions artístiques dels residents d’arts visuals i performance de l’Estruch. És un recorregut per diferents espais de la fàbrica de creació on cada artista mostrarà què ha desenvolupat durant la seva residència de creació.

De 17 a 20 h

----------------------------------------------------------------------------------------------

Recorregut:

17.00 h  Adrián Pino Olivera (El novio de Venus). Había una pez / Teatre
18.00 h  Paula Comellas i Jana Sandiumenge. Plec. Yarn /  Sala d’exposicions
18.30 h  Nathalie Rey. Sticky Fingers. / Taller 2 i Taller 3
18.45 h  Alicia Val. P.M.D.B (Primer mecanismo de barrera) / Sala 3
19.15 h  Alicia Sibón. Classe de ioga per a la riquesa de l’esperit / Sala 3
19.45 h  Aurora García Agud i Iván Mozetich. el tembleque / Sala 10

 ------------------------------------------------------------------------------------------------

Adrián Pino Olivera (El novio de Venus). Había una pez. Teatre. 17.00 h

Tot va començar amb un peix. Un peix que movia les aletes. Així s’inicià la vida. Què és la vida des d’aleshores? Un desert. Al desert es poden moure les aletes? Em penso que no. Al desert només s’hi construeixen coses, hotels i ressorts, però no hi ha mars. Tot és sec. I ens filmen. Ens filma un director suec que vol fer un film. Un film d’uns suecs secs a Marina D’Or. És una pel·lícula de terror conceptual: LA VIDA MODERNA. Tant de bo caigués el diluvi i s’endugués tot això. Per tornar a moure les aletes…

Col·laboració: Alumnes de 2n curs de l'Escola Creu Alta de Sabadell

Durada: 45 min.

Paula Comellas i Jana Sandiumenge. Cia Plec. Yarn. Sala d’exposicions. 18.00 h
Yarn és la llavor d’un pacte. Una promesa entre nosaltres. Fa dos anys ens vam proposar de començar a teixir i enregistrar el procés amb fotografies. Ho fèiem sense saber ben bé perquè: per passar el temps, per matar-lo, per omplir-lo.
Va ser així que va néixer Yarn. Com a experiment. Com a punt trobada. Yarn és una proposta d’instal·lació artística i performance que a través de l’escultura tèxtil i la fotografia, exposa la memòria i rastre personal de dues amigues. Yarn explora el temps com a fenomen plàstic i visual a través d’un mateix material, la llana. La instal·lació performativa parteix de la necessitat vital de deixar una empremta o rastre personal, plantejant tres espais en concepte de passat, present i futur.

Durada: 30 minuts

Nathalie Rey. Sticky Fingers. Taller 2/Taller 3. 18.30h
Performance col·lectiva derivada de la instal·lació multimèdia del mateix nom, creada per a l’exposició L’Été des serpents a la Fundació Arranz-Bravo. Concebuda com un procés col·laboratiu, la performance aborda les injustícies viscudes en la infància i les formes en què els nens hi responen. Igual que a Infància a Berlín de Walter Benjamin, aquestes reaccions es caracteritzen per una ira visceral, resultat d’un coneixement encara limitat del món, i per petits actes de rebel·lia que, tot i que simbòlics, prefiguren el gest artístic en la vida adulta. Des d’ aquesta perspectiva, l’obra proposa una reflexió sobre la potència expressiva d’ aquests gestos i la seva capacitat catàrtica.

Creació: Nathalie Rey
Direcció: Javiera Gazitua
Performers: Adrián Pino, Alicia Sibón, Ariadna Galiana Forca, Laura Mas Comas, Nathalie Rey
Fotografia de Josechu Tercero

En col·laboració amb la Fundació Arranz-Bravo

Durada: 10 minuts

Alicia Val. P.M.D.B (Primer mecanismo de barrera). Sala 3. 18.45 h
Peça work in progress que repensa el llençol com a dispositiu d’autodefensa. Des del 28 de febrer de 2024, un sac d’anelles de ferro es transforma, peça per peça, en una superfície de cota de malla reblada teixida a mà. El teixit metàl·lic muta amb el temps i, a mesura que creix, s’activa amb accions que descobreixen el nou cos del material.
Aquest procés busca explorar els límits entre el cos i el material, posant a prova la paciència davant el gest repetitiu i especulant sobre l’arribada d’un punt en què les característiques del teixit anul·lin el seu ús. La interacció amb aquest artefacte es deixa guiar per la seva pròpia sonoritat, proposant jocs de moviment on el pes, l’equilibri i la necessitat de cobrir el cos esdevenen els elements centrals.

Durada: 30 minuts

Alicia Sibón. Classe de ioga per a la riquesa de l’esperit. Sala 3. 19.15 h
Sota la premissa d’aconseguir un model de perfecció que alliberi la consciència, la professora que dirigeix aquesta classe revelarà les intencions del discurs de l’autorealització a través d’una guia per a encaminar la consciència a una eficiència espiritual que esquivi els desitjos de mandra.

L’acció intenta narrar el discurs de la productivitat positiva d'una forma vetllada, a través del mitjà immersiu d'una classe on, qui la rep, n’escolta i integra els seus valors. A través de posicions, visualitzacions i exercicis de respiració, la idea d'una empresa s'instaura en el cos: treballar per al cap com si ho fes per a si mateix, en el qual la línia entre l'espai de treball i el propi, desapareixen. La voluntat de l'empleat i del cap es dilueixen a través de la premissa d'unió cos-ment que projecta el ioga: cos com a força productiva, i ment com a entitat que ho dirigeix.

El públic pot participar de la classe de ioga (porta el teu mat).

Durada: 25 minuts

Aurora García Agud i Iván Mozetich. el tembleque. Sala 10. 19.45 h
Investigació performativa i escènica que explora la relació entre el cos i el so a través dels tremolors i les vibracions. Proposa un diàleg entre allò que sorgeix en el cos de manera inevitable i allò que es crea i s’explora, i que, per tant, s’obre a la representació. Problematitza i qüestiona les formes de tocar en general, i de fer música en particular, projectant un cos que es transforma a través del tremolor, que esdevé altre. Persegueix al seu torn la idea de la dansa com a esgotament, oferint a les espectadores un espai on trencar el temps, imaginar altres mons, romandre en el misteri.

Ideari: Aurora García Agud
Creació i espai sonor: Aurora García Agud i Iván Mozetich
Assessoria escènica: Violeta Gil
Assessoria de moviment: Julia Irango
Fotografia i vídeo: Mario Zamora i Pau Berga
Producció: Francesc García-Gargud Produccions S.L.

Durada: 30 minuts